Thursday, February 17, 2011

EMAK

saya SAYANG emak saya
saya RISAU bila emak saya sakit
saya TAKUT bila ayah saya lama tak pulang ke rumah
dan saya jadi RINDU pada keluarga saya
saya CHINTAK MATI keluarga saya



setitik air mata emak,berlaut2 dosa saya kenang

~sedikit cerita dikongsi sebagai pengajaran~
mak:
ana,cuba tengok cantik tak kasut mak beli ni?nak pakai masa pegi sekolah ana~utk hari sign report crd
ana:
hmm??ish...cam org tua lah mak..xcantiknya
mak:
(terdiam) yeke?
ana:
(buat tak tau....)

sampailah hari mak ana pergi sekolah ana, yang penting bukan dengan kasut yang dibeli kelmarin
ana:
kenapa mak xpakai kasut tu?
mak:
abis ana cakap xlawa...malulah mak
ana:
hmm..(diam tanpa rasa bersalah)

********
kedatangan makngah ke rumah sekadar melawat
duduk di rumah atas dan berbual dengan ana
dengan kata yang paling lembut

kata makngah:
ana...mak pernah beli barang untuk ana?
ana:
ada
makngah:
mak beli apa?
ana:
kadang2 kain dalam,singlet,anak tudung..
makngah:
ana xsuka ke?
ana:
kadang2 tak berapalah...sebab mak xbeli barang yang ana pesan..
makngah:
hmm..kalau ana xsuka,jangan protes...terima je..penat mak beli...ikhlas..niat mak nak senangkan ana...
ana:
(diam)
makngah:
sama juga kalau mak beli barang untuk mak sendiri...mak dah suka...jangan kata xcantik...
pedihnya kat hati mak tu..mak menangis.. sebab mak dah cuba buat yang terbaik untuk kita..
cuba bayangkan apa mak rasa..
kesian kat mak...mak penat2 beli barang tu,panas2..
lepas tu kita xhargai pulak...
kita kena senangkan hati mak..
jangan susahkan hati mak..
dengar tu...
ana:
(diam)
makngah pergi.....dihantar dengan air mata yang makin lebat

No comments:

Post a Comment